Deze opdracht is om jezelf te activeren en ideeën te bedenken om lummeltijd te voorkomen door het inzetten van opdrachten of ander vermaak. Voor het invullen van lummeltijd zijn een paar dingen belangrijk:

  • De opdracht moet niet voelen als een straf (luister de podcast voor uitleg).
  • De opdracht heeft het liefste iets te maken met jouw vak of de les.
  • Denk ook aan expertleerlingen inzetten (ben je klaar, dan kan je misschien iemand anders helpen).
  • Houd in alle gevallen van samenwerking rekening met het wel/niet aanwezig zijn van een veilig leerklimaat.

Bedenk nu in een paar minuten tijd (zet eventueel een timer op 3 minuten) welke taken, opdrachten of vermaak je kunt inzetten om lummeltijd op te vullen. Tijd voorbij? Bekijk het resultaat. Welke opties kun je makkelijk organiseren? Welke opties zijn in korte tijd ook uitvoerbaar (de opdracht moet namelijk meestal in ‘overgebleven’ tijd gedaan worden, dus hier is geen ruimte voor lange projecten).

Maak vervolgens een lijst aan met lummeltijdactiviteiten en ga op zoek naar de benodigde materialen (of maak ze in het geval van opdrachten of puzzels). Zorg dat dit allemaal klaar ligt voor de volgende lessen, zodat je het materiaal ook direct in kunt zetten.

Tip: zorg voor materiaal dat je ieder jaar weer opnieuw kunt inzetten en mogelijk ook kunt gebruiken in verschillende jaarlagen.