Klassenmanagement, veel startende docenten worstelen ermee. Herken jij jezelf in (een aantal van) deze punten?:
- Starten met de les duurt lang en is vaak onrustig.
- De klas stil krijgen kost veel tijd en energie.
- Als ik een opdracht introduceer, gaan de leerlingen niet (direct) aan de slag.
- Leerlingen zijn snel afgeleid.
- Leerlingen lopen door de klas, zoeken elkaar op en zorgen voor onrust.
- Ik weet niet hoe ik op brutaal gedrag moet reageren
- Ik heb het gevoel dat ik niet echt een connectie heb met mijn leerlingen.
- Ik kan niet echt mezelf zijn voor de klas.
- Ik vind het moeilijk om een veilig klimaat in mijn lessen te realiseren.
- Ik vraag me af of en zo ja wat mijn leerlingen leren tijdens mijn lessen.
In dat geval is het zeker een aanrader om de e-learning Klassenmanagement te gaan volgen. Dit is een online cursus die je geheel in je eigen tijd kunt doorlopen. De cursus bevat antwoorden op bovenstaande vragen en problemen, maar gaat ook in op andere zaken. Denk hierbij aan werkvormen, groepswerk, feedback geven en krijgen.
Na deze e-learning heb je het volgende geleerd:
- Je staat zelfverzekerder voor de klas.
- Je weet wie jij bent en wat jij belangrijk vindt.
- Het lukt je om een veilig leerklimaat te realiseren voor al je leerlingen.
- Je heb overzicht en inzicht in het leren van jouw leerlingen.
- Je weet welke stappen je kunt zetten bij escalerend gedrag.
- Je hebt een (betere) band met je klassen en kunt op deze band (uit)bouwen.
- Je begint en eindigt je lessen in rust, waardoor je gedurende de hele les betere prestaties ervaart.
- Er heerst rust in de klas, maar er wordt actief geleerd.